Sunday, November 11, 2012

I kyrkan

Jag bor ju lite avsides och det blir lätt en smula ensamt så jag har tagit för vana att gå i kyrkan andra söndagen i månaden när någon präst - antagligen som disciplinär åtgärd - skickas till den närmaste byn. I dag talade den kvinnliga prästen god svenska och, trots att hon saknade tillstymmelse till skägg (3 Mos 21), var hennes budskap intressant. Predikningar brukar väl inte vara särskilt analytiska och filosofiska så de går ganska lätt att summera på någon rad. Budskapet gick ut på att "man skall lyda den världsliga överheten, vilken den än är, eftersom den fått sin makt av Gud." Påståendet motiverades med några bibelverser som jag inte ids slå upp just nu.

Det var enligt prästinnan även viktigt att betala skatt. Det faktum att Jesus slarvade lite med att betala sin skatt i tid förklarades lämpligen av att han kanske inte på länge varit hemma i Kapernaum där skatten skulle betalas. När han då äntligen kom och stack sig i Kapernaum uppmanade han Petrus att plocka ett silvermynt ur munnen på en fisk och betala skatten för sig också, när han en gång var i farten.

Jag är ju inte särskilt religiös av mig och i synnerhet den lutherska kyrkan är mig ganska främmande så jag vet inte hur det brukar gå till. Det slog mig ändå att prästinnan kanske misstänkte att medlemmarna av just denna församling inte var särskilt begivna på att lyda "överheten" och betala skatt om de bara kunde låta bli. Hon hade räknat ut att den årliga tempelskatten på Jesu tid motsvarade lönen för två dagars arbete. I dagens Finland ligger kyrkoskatten på 1-2 % av inkomsterna, d.v.s. ungefär det dubbla. Man har åtminstone frångått betalandet av tionde som kyrkan i enlighet med Gamla Testamentet införde på medeltiden. Kyrkoskatten ska förvisso även vi betala, men enligt prästinnan gör man det bara om man hör till kyrkan. Hon glömde tydligen bort samfundsskatten.

Dessvärre är det skralt med fisk såhär års och jag har aldrig sett en fisk med silvermynt i munnen (spånakärringar förekommer), men jag lade hur som helst en slant i kollekten.

1 comment:

  1. Budskapet gick ut på att "man skall lyda den världsliga överheten, vilken den än är, eftersom den fått sin makt av Gud." I disagree with this as a teaching of the church. There are many laws that man has passed on behalf of man, not on behalf of "Gud".

    ReplyDelete