Wednesday, January 9, 2013

Om feminism

Det vidriga med feminismen som lära och livshållning är dess stämplande av individer utgående från egenskaper som individen själv inte kan påverka. I vissa fall tillskrivs representanter för gruppen män kollektiv skuld. Men även om det finns moderata feminister som avsäger sig principen om kollektiv skuld och inte t.ex. vill införa särskild beskattning på grund av könstillhörighet utgörs grunden i läran ändå av en upplevd motsättning mellan två grupper av individer - kvinnor och män, eller kvinnor mot män.

Det finns de som kallar sig feminister och som när de konfronteras med denna analys hävdar att de egentligen bara är jämställdhetskämpar och att läran i själva verket inte grundar sig på någon motsättning mellan män och kvinnor - kanske att läran inte ens har något med könstillhörighet att göra. Feministiskt initiativ i Sverige är noga med att påpeka att de minsann också kämpar mot rasism, amerikansk imperialism, diskriminering av homosexuella och svensk vapenexport. Detta är allt gott och väl. De röda khmererna motsatte sig också amerikansk imperialism (även om de nog samarbetade lite med USA under Vietnamkriget), men de var likväl röda. Och Hitler lät bygga fina vägar. Än sen då? Vems sida feministen står på syns tydligt nog redan i lärans namn - feminism.

Nu stöter vi på ett intressant problem. Kan man tro sig vara anhängare av en lära utan att egentligen vara det? Kan man vara röd khmer och samtidigt förespråka marknadsekonomi, eller nazist och kosmopolit? Konstigt nog är detta uppenbarligen möjligt. Människan tänker och handlar inte alltid följdriktigt. Man kan missförstå betydelsen av ett ord, men ord får också med tiden nya betydelser som ibland står i bjärt kontrast till den tidigare användningen. Är det möjligt att ordet "feminism" i dag verkligen inte betyder kvinno-"något alls". Visst är det det, och för vissa talare är det tydligen just så, men termen är ändå olycklig eftersom den oundvikligen för tankarna till latinets "femina".

I det förra stycket försöker jag visa en viss förståelse för termen "feminism". Dessvärre är det ändå inte termen som är problemet utan högst konkreta saker inom finsk lagstiftning som t.ex. värnpliktslagen och lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män.

Även om man bortser från de uppenbart diskriminerande paragraferna kan de båda lagarna med fördel köras genom transgenusmotorn för att få perspektiv på stämningen i texterna. Ännu otäckare blir det kanske om man analyserar artiklar och insändare i vanliga dagstidningar. Den mindre konkreta men nog så motbjudande debattkulturen i etablerade dagstidningar synliggörs genom att ersätta orden "man" och "kvinna" med t.ex. "svensk" och "jude". Termerna i sig är fullt neutrala men får en klar laddning i vissa kontexter. Jag har för min del tröttnat ordentligt på att konstant bli omtalad som en jude i Tyskland på 30-talet, och detta då inte av några extremister utan av helt vanligt folk. Virriga extremister finns det alltid och dem kan man gärna strunta i. Värre är det när attityderna börjar anses vara rumsrena och får stöd i lagen.

Jag vill ännu poängtera att det inte är termerna som är problemet. För min del får män gärna kallas för män, negrer för negrer och bögar för bögar. Det är när man tillskriver mig egenskaper eller kollektiv skuld som inte har något med min biologi att göra som jag blir förbannad.

Angående statistik: Nu är jag inte matematiker och kan följaktligen inte rent formellt plocka sönder feministiska undersökningar om t.ex. löneskillnader mellan män och kvinnor. Dessutom skulle det kräva att jag ödde en väldig massa tid på forskning vars praktiska nytta jag ifrågasätter. Även om statistiska skillnader vad gäller t.ex. lön verkligen står att finna mellan olika befolkningsgrupper, ska vi verkligen ägna oss åt att forska i dem? Är det så intressant att det är värt besväret (och skattemedlen) att ta reda på om vänsterhänta människor tjänar mer eller mindre pengar än högerhänta? Vad har det för betydelse för den enskilda individen? Och kan det rentav vara så att själva undersökningen, som förutsätter en skarp indelning av samhället i högerhänta och vänsterhänta människor, gör mer skada än nytta? Borde jag som högerhänt sota för vad andra högerhänta gjort tidigare eller fortfarande statistiskt sätt gör?

Jag finner det lite sorglustigt att män och kvinnor tävlar i olika klasser i schack. Boxning - ok, men schack? Hur var det med jämlikheten? Det kan naturligtvis finnas en massa olika sociala orsaker till att kvinnor klarar sig sämre i just schack. Det konstiga är att jag aldrig hört arrangemanget ifrågasättas av någon - varken av feminister eller andra. Kanske det gjorts. Det viktiga i sammanhanget är hur som helst inte att man alltid tävlar i samma klasser, utan att varje enskild individ behandlas just som individ och inte som representant för någon godtyckligt definierad grupp. De biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor försvinner ingenstans hur många nya pronomen man än inför i svenskan.

Kalla mig gärna för vit, högerhänt man med slaviskt påbrå men behandla mig som individ. Behandlar du mig väl för att jag tillhör någon viss befolkningsgrupp så skrattar jag åt dig. Om du slår mig i egenskap av man, högerhänt eller individ spelar ingen roll. Jag slår tillbaka, och jag slår individer - inte befolkningsgrupper.

12 comments:

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man gör sig nog inte, vad jag förstår, skyldig till det Leo Strauss avsåg med "Reductio ad Hitlerum" bara genom att nämna Hitler eller ens genom att dra paralleller till hans politik.

      Jag diskuterar mer än gärna felargument - både formella och informella - som eventuellt förekommer i mina artiklar. Men skriv då helst ut fullständiga meningar som jag kan ta ställning till, och hänvisa till övrigt material bara i syfte att förtydliga eller ange källa.

      Delete
  2. Du har dragit Hitlerkortet. Det innebär att du medvetet omöjliggör all saklig diskussion om åsikterna i texten. Försök på nytt utan att blanda in Nazityskland så kanske det går bättre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du får gärna själv plocka bort de två meningarna där Hitler och Nazismen nämns, om det gör det lättare att förstå innehållet.

      Vill du bidra till bloggen eller till min bildning kan du kanske förklara vad du eller alternativt Strauss menade med "Hitlerkortet". Men läs gärna först igenom artikeln du eller någon annan anonym länkade till ovan.

      Delete
    2. Vaddå "Hitlerkortet?" Om det finns en parallell, bemöt den. Om den inte finns, visa var felslutet ligger. Det är inget "kort".

      Delete
  3. Detta är mycket väl tänkt och skrivet. En enda invändning: rubriken Ceterum Censeo ger ett intryck av att skribenten vill be om ursäkt för att han upprepar sig eller kommer med inopportuna åsikter. Stå hellre på dig Lossihront, du är en förnuftets och rättvisans röst i en djungel av medelmåttors feghet, dumhet och illvilliga barbari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack.

      "Ceterum censeo", som bloggen heter, betyder helt enkelt "För övrigt anser jag". Det var inte min avsikt att föra tankarna till Catos missbruk av uttrycket. Jag brukar inte sticka under stol med vad jag anser.

      Tyvärr finner jag det tryggast att skriva under pseudonym. Inga feminister har ännu mordhotat mig. Sådant förekommer ju också. Men det var nära att jag fick sparken från jobbet en gång p.g.a. ett debattinlägg i en diskussion om språkteknologins möjligheter. Någon jävel hade tydligen brytt sig om att ta reda på varenda en stackars sate som jobbade för alla underleverantörer till Microsoft. Jag var en av dem och fick av chefen höra att Microsoft inte uppskattar att jag gör mig lustig över USA:s patentlagstiftning. Jag blev ganska chockad. Och kröp snällt till korset. Jag måste ju äta.

      Delete
  4. Lossihront känner till detta brev och torde inte ha något emot att jag kopierar in det hit. Brevet är (naturligtvis) från en anonym avsändare med är sannolikt kopplat till att jag som kvinna dristade mig att uttrycka mig om ett blogginlägg som handlar om kritik av feminism:

    "Såna som dig ska bara hålla käften jävla feministäckel. du är dom som ylar om patrikat men bara får knulla själv. Du behöver kuk och jag kan ge dig stor i alla hål så du skriker som den sugga som du är fitta. Horor ska vara tysta å suga kuk. Jag vet vem du är och google berättade vart du jobbar, satans kommunist journalist fitta. Om du vill ha kuk så kommer jag och hjälper. Håll dig bort från diskussioner dit du inte hör hemma smart skriva under eget namn jävla miffo manshatare."

    De flesta män skulle aldrig få för sig att skriva sådana här brev eller ens tänka sådana här tankar. Ändå är brev av den här typen tyvärr vardagsmat för många kvinnor som figurerar i offentligheten under eget namn. Jag vet inte om skribenterna vill skrämma kvinnorna i fråga till tystnad eller om de helt enkelt hatar.

    Visst, brevet är skrattretande dåligt skrivet och rädd blev jag inte, men nog uppskärrad och äcklad.

    Så länge samhället ser ut som det gör med en lagstiftning som diskriminerar män och kvinnor samt med fördomar som får människor att behandla varandra illa bara grundat på kön, etnicitet eller vilken som helst grupptillhörighet så föreslår jag att alla vi som vill bli behandlade som individer och vill behandla andra lika försöker samarbeta för att göra saker bättre.

    Min andel i den här diskussionen slutar här.

    Hälsningar, en feminist.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för citatet. Jag funderade på att skriva en hel liten artikel om demokratins förbannelser apropå hotbrevet som citeras ovan. Det är liksom så perfekt i sin plumphet. Tänk att människor som skriver på det där viset alls har rösträtt. Det är väl det som är det mest skrämmande. Brevet är osammanhängande, uselt stavat och saknar varje tillstymmelse till argument och mening. Särskilt sorgligt är det att mottagaren uppmanas att "hålla sig bort från diskussioner". Avsändaren är sannerligen ingen lysande debattör. Om det är så där anti-feminismens stormtrupper verkligen ser ut så är det nog bara att dra något gammalt över sig och börja fjäska för Gudrun Schyman. Jag får nästan lust att kalla mig feminist bara på pin kiv.

      Nej, allvarligt talat är jag övertygad om att det finns hur många normalbegåvade människor som helst som ifrågasätter både extremfeministernas läror om kukskatt o.s.v. och användningen av ordet "feminism" för att beteckna allmän jämlikhetssträvan. Nu kan jag ju inte gärna be om ursäkt för att min blogg gett upphov till dylikt dravel, men jag är hur som helst ledsen över att det förekommer. Jag är kanske något av en elitist och trivs inte särskilt bra bland den vrålande pöbeln. Jag brukar inte läsa insändare i kvällspressen eller på diffusa nätsajter. Kanske det är därför jag reagerade på det citerade brevet. Det är bara så otroligt - ja - uselt. Jag hittar inget bättre ord just nu. Kanske senare. Kanske Lossihront försöker sig på en sociolingvistisk analys av alstret om andan faller på. Det torde inte enbart vara ett resultat av trasiga leksaker i den tidiga barndomen.

      Delete
  5. Det är ju väldigt obehagligt att du skriver texter som lockar till sig läsare av den där kalibern. Skribenten borde polisanmälas för åtminstone olaga hot.

    Vad hade mottagaren skrivit för att väcka en så stark reaktion? Hon (jag antar att det är en hon) har tydligen plockat bort sina tidigare inlägg, såvida det inte handlar om nazistkortet högre upp i tråden. En sådan hänvisning får nog vilken antifeminist som helst att gå till attack - överraskande nog eftersom de flesta av dem är SD. Å andra sidan är debattnivån i Sverige sådan att det kan ha varit nog att hon lät förstå att hon är kvinna. Jag ser av dina tidigare inlägg att du är från Finland, och läget där kan jag inte uttala mig om.

    Jag reagerar på att du kallar dig antifeminist och då klingar din halvdana ursäkt för brevet lite falskt. Du borde väl känna till att den mesta av den antifeministiska retoriken ser ut sådär, även om den ibland har större litterära meriter. En sociolingvistisk analys är knappast väldigt intressant i det här fallet, snarare borde du skriva ett inlägg om varför han och hans gelikar (även du? Du kan ju ha missuppfattat innebörden av termen antifeminist?) känner en sådan motvilja mot tanken på jämställdhet.

    Vilken av de olika inriktningarna av antifeminism stöder du? Är du anhängare av till exempel Kimmell eller Flood? Och ifall det är Flood du stöder vilken eller vilka av de tre feministiska principerna han räknar upp är det du förkastar?

    Som man ser jag själv att vårt kön drabbas av många samhälleliga orättvisor men det samma gäller kvinnorna. Jag väljer att kalla mig feminist. Du förefaller vara en analytisk och tänkande person och det förvånar mig att du sällar dig till antifeministernas skara.

    Jag ser fram emot framtida inlägg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angående polisanmälan: Visst, men åtminstone i Finland har snuten fullt upp med att jaga folk som odlar gräs i sina garderober. Hot om våldtäkt hinner de helt enkelt inte med.

      Man kan gå till attack på olika sätt. Var och en gör det enligt sin begåvning.

      Jag kallar mig lossihrontist. Se http://lossihront.blogspot.fi/2013/01/ismer.html

      Jag struntar verkligen hjärtligt i vad eventuella läsare anser om det jag skriver, hur de tolkar det, och vad de anser jag borde skriva om i framtiden. Pengar talar - tjurskit promenerar.

      Om jag tycker en sociolingvistisk analys vore intressant så skriver jag en. Pilutta dig!

      Delete
  6. Under middagen i dag konverserades jag i all vänlighet av en kvinna om problemet med att de flesta filmer görs av män. Det här missförhållandet ville hon gärna försöka åtgärda genom att införa könskvoter för filmproducenter. Jag undrar om hon, nästa gång hon träffar en jude, lika belevat tar upp problemet med de många judarna i Hollywood, och det eventuella behovet av kvotering.

    ReplyDelete